گزارش|

المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز دوم مسابقات کشتی/ از تاریخ‌سازی و خداحافظی‌ها تا نخستین مدال ایران به نام تانک بختیاری

9:13 - 17 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۹۶۴
المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز دوم مسابقات کشتی/ از تاریخ‌سازی و خداحافظی‌ها تا نخستین مدال ایران به نام تانک بختیاری
اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی به مرور حوادث مهم روز دوم رقابت‌های کشتی در بازی‌های المپیک پاریس پرداخت.

خبرگزاری میزان - در گزارش اتحادیه جهانی کشتی آمده است، در تاریخ ۱۲۸ ساله بازی‌های المپیک تابستانی، هیچ ورزشکاری تا به حال پنج مدال طلا را در یک رشته و در هیچ ورزشی کسب نکرده بود. تا زمانی که لوپز در المپیک پاریس با عملکردی غالب در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی به این شاهکار دست یافت.

لوپز ۴۲ ساله مقابل یاسمانی آکوستا کوبایی الاصل از شیلی در فینال المپیک پاریس مقابل جمعیتی مملو در سالن کمپ دمارس، محل برگزاری رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های المپیک پاریس که توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک نیز در آن حضور داشت، ۶-۰ به برتری رسید.

لوپز گفت: خوشحالم، این یک دستاورد مهم در زندگی شخصی و در حرفه من بوده است که در تک تک وظایفم در ورزش به من کمک می‌کند و چه جشنی بهتر از کسب این مدال طلا.

در فینال‌های دیگر، کنیچیرو فومیتا (ژاپن) مدال طلا وزن ۶۰ کیلوگرم فرنگی را گرفت که سه سال پیش در المپیک خانگی‌اش، از آن دور شد، در حالی که ستاره نوظهور آمیت الور (ایالات متحده آمریکا) در وزن ۶۸ کیلوگرم زنان پیروز شد و دومین کشتی‌گیری شد که طلای المپیک را به عناوین جهانی‌اش هر چهار سطح گروه سنی اضافه کرد. 

برای لوپز طلای ششم وجود نخواهد داشت. لوپز پس از کوبیدن مربی خود به تشک در جشن و تایید تشویق تماشاگران، کفش‌های کشتی خود را درآورد و آن‌ها را در وسط تشک رها کرد، که نشانه جهانی تصمیم یک کشتی‌گیر برای پایان دادن به حرفه خود است و همچنین مسیری را برای نسل جوان باز می‌گذارد تا الهامبخش دیگران باشد.

به طرز شگفت انگیزی، لوپز در ششمین بازی‌های المپیک خود ظاهر شد. او اولین بار در بازی‌های ۲۰۰۴ آتن پنجم شد. همچنین پنج بار قهرمان جهان و برنده سه مدال نقره بود که به اولین عنوانش به سال ۲۰۰۵ باز می‌گردد. آخرین شکست او در فینال مسابقات قهرمانی جهانی ۲۰۱۵ به رضا کایالپ از ترکیه باز می‌گردد.

لوپز در انعکاس حرفه قابل توجه خود، اظهار داشت: برای دستیابی به همه این نتایج، باید ورزش خود را دوست داشت، شغل خود را دوست داشت و به دنیا نشان داد که با این مقدار کم می‌توان به دستاورد‌های بزرگ رسید.

از او خواسته شد هر مدال طلا را در یک کلمه توصیف کند، او پاسخ داد: "پکن: جوانان. لندن: تعالی. ریو: تلاش. توکیو: فداکاری. پاریس: شادی. "

قبل از اینکه لوپز تاریخ ساز شود، فومیتا طلای وزن ۶۰ کیلوگرم فرنگی را به دست آورد، پس از آن روز پر از اشک در المپیک توکیو، زمانی که او در فینال به لوئیس اورتا (کوبا) باخت، فومیتا یک مسابقه استادانه را رقم زد و در دوره اول امتیازی را به ثمر رساند و حریف چینی را در تمام مدت دور نگه داشت تا به پیروزی ۴-۱ دست یابد و به خشکسالی ۴۰ ساله ژاپن در بازی‌های المپیک در کشتی فرنگی پایان دهد.

المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز دوم مسابقات کشتی/ از تاریخ سازی و خداحافظی‌ها تا نخستین مدال ایران به‌نام تانک بختیاری

فومیتا گفت: آنچه اکنون به وضوح به ذهن من می‌رسد؛ فینال سه سال پیش است. " [این سه سال]دوره سختی بود که قبلاً هرگز آن را تجربه نکرده بودم. اما اوقات خوبی نیز در آنجا وجود داشت. در مجموع، نکات مثبت بیشتری وجود داشت، به همین دلیل است که امروز توانستم عنوان قهرمانی را کسب کنم. "

در این سال‌ها، فومیتا ۲۸ ساله، قهرمان سابق دو دوره جهان، ازدواج کرد و پدر شد. او همچنین در فینال مسابقات جهانی سال گذشته در بلگراد به ژولامان شارشنبکوف (قرقیزستان) باخت، شکستی که به او چشم‌انداز جدیدی از حرفه‌اش داد و در نیمه‌نهایی مسابقات المپیک پاریس، انتقامش را گرفت.

او گفت که انگیزه‌اش خانواده و گروه بزرگی از حامیانش بودند که به پاریس سفر کردند و افزود: «اگر خانواده‌ام نبود، شاید دوباره [برای المپیک]تلاش نمی‌کردم. همه افرادی که در این راه به من کمک کردند، این کار را خاص کردند.»

فومیتا در رابطه با تبدیل شدن به اولین قهرمان فرنگی ژاپن پس از کسب طلای وزن ۵۲ کیلوگرم در المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس توسط آتسوجی میاهارا (ژاپن) گفت: "برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته به یک شاهکار دست می‌یابیم. اما صادقانه بگویم، احساس بزرگتر من این است. پس از ناامیدی که ۴۰ سال است برنده نشده‌ایم، امیدوارم که کشتی فرنگی ژاپن در ۴۰ سال آینده پیشرفت بزرگی داشته باشد.

فومیتا پیش از این در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ عناوین جهانی را کسب کرده بود و در سال ۲۰۲۲ برنز و سال گذشته یک نقره را به دست آورده بود. با احتساب نقره توکیو، هیچ‌یک با طلایی که او به تازگی کسب کرده قابل مقایسه نیست.

او گفت: نمی‌دانم وزن آن چند گرم است، اما از هر مدالی که تاکنون کسب کرده ام سنگین‌تر است. این فقط وزن واقعی آن نیست. مدت طولانی که هدفم به دست آوردن آن است، تمام احساساتی که در آن وجود دارد، احساس می‌کنم [وزن آن]همه از گردنم آویزان شده است.

ژولامان شارشنبکوف، امین میرزازاده، اوزاکی برنز خود را به دست آوردند.

ژولامان شارشنبکوف در اولین دوره با قهرمانی یک برنز المپیک به دو طلای جهانی خود اضافه کرد و در وزن ۶۰ کیلوگرم فرنگی مهدی محسن نژاد (ایرانی) را ۳ بر ۱ شکست داد.

در وزن ۱۳۰ کیلوگرم فرنگی، امین میرزازاده (ایران) قهرمان جهان، مدال برنزی را که در توکیو از دست داد، با پیروزی ۴ بر ۰ مقابل صباح شریعتی (آذربایجان)، ایرانی‌الاصل ۳۵ ساله، به دست آورد. میرزازاده در وقت نخست ۳-۰ پیش افتاد، سپس با حفظ فشار و دریافت امتیاز انفعال دوم، امتیاز چهارم را به دست آورد و اولین مدال‌آور المپیک ایران در سنگین‌ترین وزن فرنگی پاریس شد. شریعتی پس از پایان مسابقه به نشانه احترام سوار بر شانه‌های میرزازاده شد و سپس کفش هایش را روی تشک گذاشت.

المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز دوم مسابقات کشتی/ از تاریخ سازی و خداحافظی‌ها تا نخستین مدال ایران به‌نام تانک بختیاری

المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز دوم مسابقات کشتی/ از تاریخ سازی و خداحافظی‌ها تا نخستین مدال ایران به‌نام تانک بختیاری

نتایج دیدار‌های رده بندی و فینال روز دوم رقابت‌های کشتی فرنگی:

۶۰ کیلوگرم
طلا: کنیچیرو فومیتا (ژاپن) - لیگو کائو (چین) ۴-۱
برنز: ژولامان شارشنبکوف (قرقیزستان) - مهدی محسن نژاد (ایران) ۳-۱

برنز: سی یئونگ ری (کره شمالی) - ریبر رودریگوئز اروزکو (ونزوئلا) ۸-۴،

۱۳۰ کیلوگرم

طلا: میخائین لوپز (کوبا) - یاسمانی آکوستا فرناندز (شیلی) ۶-۰

برنز: امین میرزازاده (ایران) - صباح شریعتی (آذربایجان) ۴-۰

برنز: لینگژی منگ (چین- (عبداللیف محمد (مصر)، ۵-۲

انتهای پیام/


برچسب ها: المپیک پاریس 2024

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *